خانه طراحان سام

پیشرفته ترین مرکز چاپ دیجیتال کشور

اصول پباده سازی و چاپ کاتالوگ

اصول پباده سازی و چاپ کاتالوگ حرفه‌ای و ارزان

 

طراحی حرفه‌ای و چاپ کاتالوگ اصول خاصی داراست .

 

در دنیای چاپ کاتالوگ به دفترچه یا این که بقیه اشکال اقلام چاپی گفته میشود که بوسیله شرکت‌ها و کارخانه‌ها متعدد برای معرفی سرویس ها و یا این که ارشاد درباره ی تولیدات متفاوت ایجاد و عرضه می شود . کاتالوگ‌های اشکال غیر چاپی نیز دارا هستند ; ولی درین مبحث صرفا کاتالوگ‌های چاپ‌شده را مورد بررسی قرار می دهیم .

 

 

اصول پباده سازی کاتالوگ

 

در پباده سازی کاتالوگ خصوصاً کاتالوگ‌های محصول ها آن چیزی که بیشتر از چشم‌نوازی کاتالوگ اهمیت دارااست روش اطلاع‌رسانی ظریف و بیشتر این کاتالوگ‌ها به تماشاچی هست . به‌طوری که هر چقدر نیز که یک کاتالوگ مرتبط با یک فرآورده ( مانند کاتالوگ یک جارو برقی که جدید خریده‌اید ) قشنگ باشد ولی نتواند طرق استعمال از آن مال را به‌خوبی و راحتی هر چه تمام‌تر در اختیار شما قرار دهد می‌توان اظهار کرد که نتوانسته است انتظارات را برآورده نماید . به این دلیل که او‌لین و مهم ترین وظیفه یک کاتالوگ معطوف به ارائه تجهیزات و قابلیت‌های مال و معرفی سرویس ها گوناگون میباشد .

 

گونه های و مثال کاتالوگ

 

به‌طورکلی کاتالوگ‌ها را مبنی بر اهدافشان طبقه‌بندی می نمایند .

 

۱ - کاتالوگ‌های علمی و فنّاوری که برای معرفی گروه‌های علمی و یا این که محصول ها آنان استعمال میشود .

۲ - کاتالوگ‌های هنری به معرفی اثر ها و یا این که بخش‌های متفاوت مرتبط با یک راءس هنری می پردازند .

۳ - کاتالوگ فروش که همان‌طور که از نام آن هم پیداست مرتبط با معرفی تولید ها و یا این که روش‌های و سرویس ها فروش و بعداز آن به مشتریان ارائه می شود .

۴ - هرگونه معرفی دستاورد را در گروه کاتالوگ‌ها قرار میدهیم .

 

چاپ کاتالوگ مختص

 

در بعضی کاتالوگ‌ها علاوه بر اطلاع‌رسانی کارایی میگردد که شکلی یگانه چه ازلحاظ چاپی و چه ازلحاظ دسته مواد اول را ارائه کرد . انگیزه از چنین کاتالوگ‌هایی علاوه بر اطلاع‌رسانی راجع به کالا یا این که سرویس ها میتواند تبلیغات و معرفی بقیه تولید ها و سرویس ها کمپانی باشد ; یعنی از کاتالوگ نیز به‌عنوان کاتالوگ و نیز به‌عنوان بروشور بهره برد .

 

چاپ کاتالوگ خشتی

 

به تمام کاتالوگ‌هایی که قطعی مربع صورت دارا‌هستند ( ارتفاع و پهنا متساوی ) خشتی میگویند .

 

میان اشکال کاتالوگ گونه خشتی آن در جمهوری اسلامی ایران بیشتر مورد دقت قرار میگیرد . ضمن این که چاپ و صحافی چنین کاتالوگ‌هایی یه خرده از دیگر اشکال آن سخت‌تر و پرتنش‌تر است و نیاز به‌دقت متعددی دارااست . اندازه‌های آن از ۲۳ سانت تا ۱۰ سانت ( و احتمال دارد کوچک‌تر ) متغیر می باشد و طراح در اولِ عمل و پیش از آغاز به پباده سازی می‌بایست فرم و چاپ و صحافی مربوط به‌اندازه متبوع را کاملاً با چاپخانه و صحافی مورد بررسی قرار داده و بعد از حصول اطمینان از روش‌های گوناگون ساخت مبادرت به پباده سازی آن نماید .

چاپ کاتالوگ فوری

 

از آنجایی که چاپ کاتالوگ مثل یک نشریه می باشد و پروسه دوچندان و هزینه بالایی داراست گه گاه شرکت‌ها مبادرت به چاپ موردی ( تیراژ کم ) کاتالوگ‌های خویش می کنند . خصوصاً هنگامی که تغییرات بین سرویس ها یک کمپانی بسیار و با مسافت هنگامی کم باشد . هزینه فراوان در ایجاد کاتالوگ‌ها به زودی از در بین رفته و می‌بایست مجدد هزینه کرده و کاتالوگ تازه را جایگزین نمایند . این مورد ها منجر میگردد که شرکت‌ها با مراجعه به مرکزها چاپ فوری ( دیجیتال ) مبادرت به ساخت کاتالوگ با تیراژ کم نمایند . ولی پروسه مرتبط با پباده سازی و کارها پیش از چاپ در چنین کاتالوگ‌هایی تفاوتی با بقیه حالت‌های ساخت ندارد و به عبارتی پروسه را می بایست طی نماید . فقط در تراز چاپ و صحافی تغییراتی در میزان و تیراژ عمل بوجود می آید