خانه طراحان سام

پیشرفته ترین مرکز چاپ دیجیتال کشور

انواع پوشش های(لمینت) متعدد در چاپ

گونه های پوشش های متعدد در چاپ

امروزه یکی‌از نکاتی که در چاپ محصولاتی همچون بروشور , کاتالوگ , تراکت , کارت ویزیت و دیگر تولید ها چاپی دارای اهمیت است , گماردن نوعی پوشش بر روی سطح ها آنها است . در بخش اعظمی از مورد ها این پوشش نیز به دلیل حفظ بیشتر از سطح ها چاپی در قبال عواملی همچون پوسیدگی , ساییده شدن , رنگ‌پریدگی و … و همینطور تولید جذابیت و زیبایی بیشتر در چاپ مورد به کارگیری قرار میگیرد .

 

از جمله این پوشش‌ها می‌توان به سلفون متحیر و درخشان , لمینت مبهوت و درخشان , ورنی و پوشش‌های یو . او اشاره نمود .

 

در پی به بررسی پوشش‌های چاپی مذکور می پردازیم .

سلفون

 

بعداز آنکه سطح چاپ یک جنس به اتمام میرسد جهت تولید استحکام و نگهداری بیشتر , یک لایه باریک به عنوان پوشش سلفونی بر روی آن می‌چسبانند . به ابلاغ دیگر سلفون به صورت لایه‌ای فراوان رشته رشته به امداد چسب و در دو روش حرارتی و معمولی بوسیله دستگاه‌های سلفون‌کش بر روی صفحه و پیش از اعمال برش قرار می گیرد . استعمال از حرارت می تواند در چسباندن مطلوب‌تر سلفون بر روی جنس چاپی تاثیر به‌سزایی داشته باشد .

 

 

 

روکش‌های سلفون , از انعطاف‌پذیری بیشتری در مقایسه با روکش‌های دیگر همچون لمینت برخوردارند . همینطور ضخامت آن ها هم نسبت به ضخامت روکش‌های لمینت کمتر است . به همین علت در بخش اعظمی از موردها مقرون به صرفه‌تر خواهند بود .

 

این لایه در تولید ها چاپی همچون کارت ویزیت میتواند به صورت دورو و یا این که یک رو بر روی مرحله چسبانده شود .

گونه های سلفون

 

این لایه پوششی به دو صورت کدر و درخشان بر روی سطح های چاپی قرار می گیرد . هر یک از این دو مورد حالت‌های خاصی را بر روی فعالیت چاپی ساخت می‌نمایند . به صورت نمونه سلفون متحیر نوعی زیبایی و سنگینی خاصی را برای متاع به ارمغان می آورد .

– سلفون کدر

 

این گونه از سلفون به دلیل این که در مقایسه با جور درخشان آن دارنده رنگ کدری است در محیط‌های پرنور , بازدارنده از رفلکس روشنایی دوباره از تراز چاپی می شود . به این ترتیب روئت کرد بصری بهتری را آماده می‌نماید . به این ترتیب با سلفون کدر رنگ طرح اساسی با کیفیت‌تر نمایش داده می گردد . اما بایستی به‌این نکته اعتنا داشت که یک میزان پاره ای از شفافیت رنگ طرح مهم کاسته می گردد .

– سلفون درخشان

 

این گونه از سلفون همان‌طور که از اسم آن معین است دارنده شفافیت بیشتری نسبت به گونه متحیر آن است . به همین جهت درین گونه پوشش رنگ‌ها زنده‌تر و شاداب‌تر چشم می گردند . ولی در کنار این مزیت نکته‌ای موجود است که در مورد ها متعدد میتواند منجر پیدایش نقص‌ شود . از آنجایی که رفلکس فروغ از تراز درخشان فراوان دوچندان است , به کار گیری از این مدل پوشش در محیط‌هایی که نور و روشنایی به‌طور بدون واسطه و با شدت دوچندان بر مرحله چاپ شده تابیده می گردد سفارش نمی گردد .

مشکلات ناشی از پوشش سلفون

 

روکش‌های سلفون تحت عنوان یکی پوشش‌های خوشگل و جذابی می باشند که پس از مرجله چاپ بر روی تراز چسبانده می شوند . ولی در‌این بین ممکن است مشکلاتی ساخت گردد که بایستی به آن ها کرد .

 

متناسب با این‌که متاع چاپی از چه نوعی خواهد بود بعد از چاپ , فرایند دیگری همچون ساخت خط تا , برش , جعبه‌سازی و … . هم برای آن اجرا می‌شود . اکنون در‌این موردها نهادن پوشش سلفونی ممکن است موجب دفرمه شدن صفحه چاپی شده و این رخداد به هنگام ساخت خط تا و برش ایراد تولید نماید . به این ترتیب خوب تر است درین موردها متناسب با دسته کالا چاپی پوشش دیگری همچون UV را تعیین کرده و یا این که متاع چاپی خویش را به چاپخانه‌ای بسپارید که درصد پیدایش این مشکلات را برای شما به صفر برساند .

لمینت

 

 

لمینت در اصطلاح عام به معنای پوشاندن تراز چاپی با یک لایه باریک پلاستیک است . به‌طور معمول پوشش لمینت به صورت یک لایه باریک و واضح در قالب فیلم یا این که طلق در دو طرف تراز چاپی قرار می گیرد .

 

این پوشش نسبت به بقیه پوشش‌ها دارنده استمرار و استحکام بیشتری بوده و ضمن نگهداری از جنس چاپی در قبال آسیب‌های محیطی همچون رطوبت , مواد شیمیایی , خراش , لکه و … موجب اثبات ماندن رنگ‌های آن هم میگردد .

 

پوشش لمینت مزایای دیگری هم داراست که به شرح پایین می باشد .

 

– این پوشش موجب ارتقاء ضخامت تراز چاپی شده و حتما بازدارنده از لوله شدن آن می شود .

– با ساخت تراز درخشان بر روی مال چاپی موجب شفافیت رنگ‌ها میشود و یا این که بالعکس با اضافه کردن تراز کدر به طرح از منعکس شدن نور و روشنایی خودداری مینماید .

– بازدارنده کثیفی , پارگی و یا این که شکستن مرحله چاپی میشود .

– با حفظ از مرکب به فعالیت رفته در آن و همینطور ارتقا پایداری رنگ طرح در قبال فروغ و روشنایی و طوبت بازدارنده از سایش و رنگ‌پریدگی تراز چاپی میگردد .

 

به این تریتیب پوشش لمینت را می‌توان در جور پوشش‌های فراوان کاربردی و مرسوم قرار اعطا کرد .

 

روکش‌های لمینت دارنده دسته‌بندی‌های مختلفی است که در پی به بررسی آن ها میپردازیم .

گونه های لمینت

 

به طور کلی پوشش‌های لمینت را می‌توان در دو گونه متعدد با نام‌های “ لمینت بر پایه ی فیلم ” ( همانند پلی‌پروپیلن و مواد تصنعی دیگر ) و “ لمینت بر اساس آب ” جور بندی کرد . قابل ذکر است که جور مبنتی بر فیلم آن مضاعف پرهزینه بوده و در آن نیاز به صرف زمان بیشتری است ; همینطور قابلیت استعمال از آن به صورت انتقال موضعی بر روی تراز چاپی نیست . اما این جور , دارنده مزایای یگانه خویش همچون استحکام بالا در قبال آب و دیگر کارداران محیطی هم است .

 

از سمت دیگر این لایه ظرافت که به عنوان لایه پلاستیکی واضح از آن نام برده می شود نظیر روکش‌های سلفونی قادر است به صورت مبهوت و یا این که درخشان باشد . هرکدام از این روکش‌های متحیر و درخشان دارنده خصوصیات و ویژگی‌های مخصوص به خویش بوده و بر روی مرحله چاپی پوشش خاصی را ساخت می کنند . همان‌طور که در تصویر پایین بازدید میکنید دو کارت ویزت با دو گونه پوشش لمینت درخشان و متحیر نشان داده شده‌است .

پوشش لمینت مبهوت و درخشان

 

درصورتی که بخواهیم روکش‌ها را مبتنی بر روش لمینت دسته‌بندی کنیم , دو مدل لمینیت گرم ( حرارتی ) و لمینیت سرد خوا هیم داشت .

– لمینت گرم ( حرارتی )

 

روش لمینت گرم , متداول‌ترین روش لمینت است . به‌این صورت که در آن , پوشش پلاستیکی با استعمال از حرارت بر روی مرحله متبوع چسبانده می‌گردد .

 

به ابلاغ ساده‌تر در دسته حرارتی روکش هنگامی انتقال مییابد که حرارت ناشی از دستگاه لمینیتور وجود داشته باشد , در غیر این صورت قابلیت و امکان قرارگیری روکش بر روی تراز وجود نخواهد داشت .

– لمینت سرد

 

در لمینت سرد برخلاف جور حرارتی نیازی به‌وجود حرارت و گرما جهت اعمال روکش نیست . درین روش هم با به کار گیری از دستگاه لمینیتور البته فارغ از نیاز به گرم کردن هیتر , پوشش لمینت بر روی مرحله چاپی چسبانده می گردد . ولی می بایست دقت داشت که از دید ظاهری و بصری لمینت سرد جلوه هنری بهتری را تولید مینماید .

 

منبع: خانه طراحان سام